Kot pomoč staršem prilagamo navodila, kako lahko otroku že od 6. meseca dalje pomagate pri razvoju jezika.
Od rojstva do 6. meseca starosti
– otrok se odziva na zvoke, obrača oči in/ali glavo v smeri od koder prihaja zvok,
– otrok se oglaša
Starši: – pogovarjajte se z njim mirno, prijazno,
– pojte mu,
– poimenujte to kar otrok sliši (avto, kuža, muca),
– poimenujte ljudi in predmete, ki jih pozna,
– poimenujte, opisujte to kar delate;
– opazujte, ali se vaš otrok odziva na zvoke, če ne se posvetujte z njegovim izbranim zdravnikom,
– poiščite pomoč, če vaš otrok pri komunikaciji ne vzpostavlja očesnega kontakta.
Pri 12 mesecih
– otrok razume preprosta navodila,
– otrok pokliče »mama«, »ata«,
– otrok se odziva, ko ga pokličemo;
Starši: – spreminjajte svoj glas – otrok uživa v tem, melodija govora mu
pomaga razumeti in učinkoviteje uporabljati jezik,
– pomagajte otroku vzpodbuditi veselje do komunikacije,
– vzpodbujajte vse vrste medsebojne interakcije – delajte »smešne obraze«, nasmehe, poglede.
– na tej razvojni stopnji televizija ne koristi vašemu otroku. Ne puščajte otroka pred televizijskim zaslonom, saj to ne pospešuje prave komunikacije
Pri 18. mesecih
– otrok razume preprosta navodila in stavke,
– otrok naj bi poimenoval znane predmete,
– otrok širi svoj besedni zaklad
Starši: – pogovarjajte se z njim, tako da uporabljate besede, ki jih pozna in
kratke slovnično pravilne stavke, ne pa otroškega govora,
– dajte mu primerne knjige in se pogovarjajte ob njih,
– zanimajo ga predmeti različnih oblik in barv.
Poiščite pomoč:
– če vaš otrok premalo govori,
– govor ne napreduje,
– se govor slabša.
Pri 2 letih
– otrok razume zahtevnejša navodila,
– otrok pove svoje ime,
– otrok uporablja 2-3 besedni stavek
Starši: – pomagajte mu razvijati besedni zaklad,
– razložite mu besede, ki jih ne razume
– besede, ki jih ne izgovarja pravilno, ponovite, vendar ne zahtevajte, da jih za vami ponavlja
Poiščite pomoč če:
– uporablja le nekaj besed,
– je zelo nerazumljiv,
– ne zna oblikovati kratko frazo (mama am, ati papa…)
Pri 3 letih
– otrok razume enostavne stavke,
– otrok uporablja vprašalnice,
– otrok sprašuje,
– otrok uporablja množinske oblike in predloge
Starši: – otroka naučite pripovedovati, pomagajte mu pri oblikovanju misli, občutkov, čustev,
– spodbujajte ga, da opusti stekleničko/dudo
Poiščite pomoč če:
– njegov govor ostaja nerazumljiv, uporablja le nekaj glagolov, ne pa pridevnikov in predlogov,
– ne uporablja množine,
– ne oblikuje enostavnih stavkov
Pri 4 letih
– govor vašega otroka je že bolj podoben govoru odraslega;
Starši: – berite mu pravljice, primerne njegovi starosti, ob slikah naj jih
pripoveduje tudi sam; s tem spodbujate ustrezen odnos do
jezika in branje,
– otroci naj vidijo, da berete, potrebujejo vaš zgled
Poiščite pomoč če:
– otrok težko začne stavek, ponavlja zloge in besede,
– uporablja kratkem, ne zložene stavke,
– govor ni jasen,
– ne zna pripovedovati o dogodkih iz bližnje preteklosti
Pri 5 letih
– otrok popolnoma razume sestavljeni govor (razen nekaterih nevsakdanjih abstraktnih pojmov)
– pojavljajo se pravilen: š, ž, č
– otrok uporablja stavke z bogatim besednjakom – slovnično pravilne; lahko se pojavi tudi kakšna nesistematska napaka pri izgovoru
– otroka zanima branje in pisanje, poskuša prebrati svoje ime, napise na trgovinah….
Poiščite pomoč če:
– otrok ne more povedati, niti z najprerostejšimi stavki, kratke zgodbice,
– ima veliko težav pri izgovoru,
– govor je slovnično nepravilen.